Skip to main content
Foto: Jo Van den Borre (Infosteel)

Elegant inkompaviljoen herbergt ondergronds mobiliteitscomplex

Premetrostation Opera

In het kader van het grootschalige Noorderlijnproject, waarbij een vlotte tramverbinding wordt gerealiseerd tussen het noorden van Antwerpen en het historisch centrum, kreeg het befaamde Operaplain een grondige opknapbeurt. Met 125.000 natuursteentegels in drie verschillende grijstinten ziet het er prachtig uit, maar ook onder het maaiveld is heel wat te beleven. Daar werd premetrostation Opera vernieuwd en uitgebreid met een extra tramlijn, een autotunnel, een ondergrondse parking en een fietsenstalling. Kroon op het werk is het nieuwe inkompaviljoen met karakteristieke rode ‘hoed’. Deze slanke staalconstructie overkapt een indrukwekkende lichtput die de drie ondergrondse niveaus van het multimodale mobiliteitsknooppunt met elkaar verbindt.
  • De Keyserlei-Operaplein, Antwerpen
    Plaats
  • Vlaamse Vervoersmaatschappij De Lijn, Stad Antwerpen, Vlaams Agentschap Wegen en Verkeer
    Opdrachtgever
  • Manuel de Solà-Morales, Barcelona (ES) i.s.m. A33 architecten, Leuven
    Architect / Ontwerper
  • THV TramContractors Bouw, Brussel
    Hoofdaannemer
  • GS Moeskops Staalbouw, Bergeijk (NL)
    Staalbouwer